تبلیغات
::.خبرگزاری شوط و ماکو.:: - مرز بازرگان در انتظار مساعدت مسولان
::.خبرگزاری شوط و ماکو.::
اخبار روز شهرستانهای شوط،ماکو و حومه...
با سلام. با تلاش های فراوان تیم خبری شوط و ماکو، نسخه ی جدید خبرگزاری شوط و ماکو راه اندازی گردیده است. همینک آخرین و بروزترین اخبار را در نسخه جدید سایت ما دنبال نمایید:

ورود به نسخه جدید


مرتبه
تاریخ : جمعه 14 آذر 1393

کاهش بیش از 50 درصدی تردد کامیون های باری و سواری از مرز بازرگان خسارت های سنگینی را متحمل مرزنشینان کرده که نیازمند رسیدگی سریع مسئولان امر هر دو کشور را می طلبد

خبرگزاری شوط و ماکو: بافزایش سرسام و غیر منتظره نرخ سوخت خودروهای خروجی از مرز بازرگان برای خودروهای ترک و ایرانی و به موجب آن دریافت (توپراق باسدی)از سوی دولت ترکیه تبعات سنگینی را به مالکان خودرو و مرزنشینان هر دو طرف داشته و تاکنون نیز کاری در جهت بهبود روابط صورت نگرفته است.طبق بررسی های به عمل آمده افزایش قیمت سوخت یک تصمیم استانی بوده و فقط در گمرک بازرگان عمال می گردد.

 به دنبال افزایش ناگهانی و خارج از انتظار سوخت از ۲۵۰۰ به ۵۵۰۰ تومان برای تیریلرهاکه فقط در مرز بازرگان اتفاق افتاده است،ترکیه هم عوارض را برای کامیون های ایرانی به طور ناگهانی و خارج از معاهدات انجام شده افزایش داد،به طوری که تردد کامیون های ایرانی در این کشور کاهش یافت و با وجود بازنگری ایرانی ها،تجدید نظر و کاهش  20 درصدی قیمت سوخت ،ترکیه همچنان بر سر حرفش باقی ماند.با رایزنی ها و توافقاتی که میان ایران و ترکیه انجام گرفت قرار بر این شد که از اکتبر ۲۰۱۴ عوارض تردد افزایش یابد که متأسفانه نتایج خوبی را برای ما نداشته و تردد کامیون های ایرانی در ترکیه کمتر شد.تا آنجایی که کامیون داران بلغاری مجبور نیستند مثل ایرانی ها عوارض پرداخت کنند و جای خالی ایرانی ها را پر کرده اند.از سوی دیگر پلمپ باک کامیون های ترک که در سال های گذشته نیز تجربه شده است،این راهکار مدت طولانی دوام نیاورد،مضاف بر این آنها مخزن آب کامیون هایشان را از سوخت پر می کردند.

تصمیم در خصوص توافق برای افزایش عوارض به ازای پلمپ باک درست نبوده و باید در این خصوص رایزنی های لازم با بخش خصوصی انجام شود.درحالی که در این مورد فقط با مسئولان وزارت نفت،ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مدیریت پایانه های مرزی مشورت شده است.

ترکیه مسیر اردهان -– گرجستان –- آذربایجان را جایگزین کرده است و اگرچه ممکن است برایش به صرفه هم نباشد،اما این کشور قصد مقابله دارد و تنها با دیپلماسی می توان این مشکل را حل کرده و مناسبات و توافقات واقعی برقرار کنیم.

 افزایش نرخ حمل و نقل،فسخ برخی قراردادها ،کاهش صادرات ،افزایش بهای تمام شده برای کالا، پایین آمدن فروش و تقاضا از جمله تبعات این مسئله در ماه های اخیر می باشند.هر دو کشور داشتند کار می کردند و مناقشاتی هم نبود، برای ما سؤال است چطور این اتفاق افتاد و حمایت از مصرف کننده و صادر کننده کجا رفت. آیا فقط دولت های این دو کشور باید برای حل این مشکل تصمیم بگیرند، در حالی که بخش خصوصی،تولید کننده و صادر کننده از این تصمیم متضرر می شود.

همیشه کشور ها می توانند بهترین تجارت را با کشور های همسایه را داشته باشندو از امکانات هم برای دسترسی به بازارهای دورتر سود ببرند،ما و ترکیه همیشه ارتباطات تجاری خوبی داشتیم و امروز بیشتر از هر روز نیاز داریم که نه تنها این ارتباطات تجاری را داشته باشیم که آنها را توسعه داده و به آنها رونق بخشیم.

دولت ترکیه در اواسط مهر ماه سال جاری دریافت ۵۰ یورو برای پیمایش هر ۱۰۰کیلومتر در داخل این کشور از رانندگان ایرانی را آغاز کرد و متعاقب آن جمهوری اسلامی ایران که پیش از آن بابت سوختگیری کامیون ها ی ترکیه در داخل ایران به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۵ یورو دریافت می کرد ،آن را به ۵۰ یورو افزایش داد و پس از بررسی راهکارهای زیاد مقرر شده است تا دو هفته آینده مخازن سوخت کامیون های ترکیه در ایران پلمپ شوند تا هیچ راننده ای با ملیت ترکیه نتواند در خاک ایران سوختگیری کند.

در واقع اگر روابط این دو کشور را در نظر نگیریم دریافت هر گونه وجه اضافی از به هر عنوان از سوی هر دو کشور به نفع دولت بوده و فقط این میان مرزنشینان دو طرف به جدی آسیب خواهند دید. امیدواریم مسئولان بخصوص ریاست محترم منطقه آزاد و نماینده مردم در مجلس هرچه سریعتر به داد مرزنشینان برسند.






طبقه بندی: تبلیغات و اطلاع رسانی شهرهای شوط- ماكو- چالدران-پلدشت و روستاهای تابعه، 
ارسال توسط رسول محمدنژاد صرفا" جهت اطلاع
آخرین مطالب